Spojky - maziva nejsou vždy nutná

09. 01. 2020

Náboje spojkových lamel můžou být opatřeny různými povlaky. Při práci na spojce je proto třeba dodržet následující body:

  • Poniklované náboje (na obrázku 1), zjistíte tak, že jsou mírně stříbrné lesklé na povrchu, nesmí se mazat mazivem! 
  • Fosfátované náboje (na obrázku 2), zjistíte podle tmavě matného povrchu, je potřeba namazat mírným filmem maziva. Pokud tento postup nedodržíte, můžou vzniknout problémy s vypínáním a cukáním spojky.

A jak zvolit správné mazivo? Stačí se v zásadě řídit podle údajů výrobce vozidla. Pokud se Vám nepodaří zjistit ze strany výrobce vozidla žádné informace o použitém mazivu, může být alternativně použito stabilní, vysoce výkonné mazivo, teplotě a stárnutí odolné s MoS₂ (můžete použít například Castrol Olista Longtime 2 nebo 3). Pozor! Měděná pasta není vhodné mazivo!

Mazání náboje a vstupní hřídele převodovky je doporučeno provádět v následujícím postupu:

  1. Náboj spojkové lamely a ozubení vstupní hřídele převodovky natřete doporučeným mazivem.
  2. Spojkovou lamelu nasuňte ve třech různých úhlech polohy na vstupní hřídel převodovky a potom ji sundejte.
  3. Odstraňte přebytečné mazivo ze vstupní hřídele převodovky a náboje.

 

Obrázek 1 - Poniklovaný náboj spojky

 Poniklovaný náboj spojky

Obrázek 2 - Fosfátovaný náboj spojky

Fosfátovaný náboj spojky

 

Článek byl převzat od společnosti Schaeffler REPXPERT Česká republika a Slovensko.

Doporučejeme zaregistrovat se na stránkách repxpert. Členství je zdarma. Některé informace, například technické příručky, jsou zpoplatněny. Pro získání těchto informací můžete využívat body z bonusového programu, které najdete u většiny produktů výrobce LUK / INA / FAG / RUVILLE. Proto vás REPXPERT nebude nic stát a můžete tak využívat informací, ke kterým se nedostanete. V případě zájmu Vám s celou registrací rádi pomůžeme. 

Zdroj informace:

https://www.repxpert.cz/cs/